conversie optimalisatie

Duidelijkheid over zendingen

Heeft u het ook al opgemerkt dat bezoekers wel degelijk producten toevoegen in hun winkelmandje maar dat ze toch niet besteld hebben? De techniek die we toepassen om dit fenomeen te verkleinen heet Conversie Optimalisatie en dat gaan we hier nu toepassen.

Dit kan bijvoorbeeld komen doordat het niet van te voren duidelijk was wat de verzendkosten waren. Of het is niet duidelijk wat de levertermijn is of wat als het product toch niet naar hun wens is? Hoe kunnen ze het dan retouren?

Dit zijn vele vragen die potentiële klanten/online shoppers zich vaak afvragen. Daarom wil ik het daar nu over met je hebben zodat dit ook duidelijk kan worden in jouw webshop en je meer resultaten kan gaan halen die je ook wenst te bereiken!

Conversie Optimalisatie webshop

WEBSHOP OPTIMALISATIE: Verzending

MEERDERE VERZENDMETHODES

Voor heel veel online shoppers is het belangrijk dat de voor hun gekoze verzendmethode wel beschikbaar is op jouw webshop. Denk dan hiervoor aan de meest gebruikelijke zoals PostNL / BPost / DHL / GLS / DPD / … 

Het is namelijk zo dat 1 op de 5 online shoppers gaat afhaken tijdens de check-out procedure als hun favoriete verzendmethode er niet bijstaat.

De favoriete bezorgmethodes kan verschillen per niche/product categorie. Zo willen mensen bv een persoonlijke aflevering voor een nieuwe wasmachine samen met installatie zoals coolblue aanbiedt. Maar voor een kledingstuk maakt het hun niet zo uit, als het maar zo snel mogelijk in huis is toch?!

WEBSHOP OPTIMALISATIE: Verzending

VERZENDKOSTEN

Nog een hele goede tip is, let AUB op (ja ik zet dit in hoofdletters, expres) met het aanrekenen van te hoge verzendkosten. Je moet namelijk in het achterhoofd houden dat maar liefst 60% van de Belgisch/Nederlandse Online Shoppers gaat afhaken, als de verzendkosten te hoog zijn!

Als grote tip hiervoor: Biedt gratis verzending aan vanaf een bepaald bedrag van het winkelmandje. Wat veel online shops doen is bv vanaf €50 gratis verzending. En er zijn heel veel mensen die toch een extra product zullen gaan toevoegen om dit te bereiken. Dit verhoogt je omzet!

Zorg er dan ook voor dat deze verzendkosten duidelijk aangegeven zijn vanaf je product-pagina of winkelmand-pagina. Zodat je Online Shoppers niet schrikken en wel die trouwe klant gaan worden! Zij kunnen namelijk niet van je service gaan genieten als ze afgeschrikt zijn door je hoge verzendkosten!

WEBSHOP OPTIMALISATIE: Levering

LEVERTERMIJN

Verschillende levertermijnen hanteren is een extra key tot succes van je online webshop. Daarom is het handig om zeker ook verschillende levertermijnen ter beschikking te stellen. Zo kan je bv een DHL levering met Express-Delivery hebben (next-day-delivery) waarvoor klanten extra kunnen betalen. En ook een standaard levering mogelijkheid die zo scherp mogelijk geprijsd is. 

Online Shoppers verwachten een verzendtermijn van 2 tot 4 dagen voor standaard levering. 

Geef dus de mogelijkheid aan je Online Shoppers om op jouw webshop, een verschillende levertermijn te kunnen kiezen. Hierdoor kan je iedereen bedienen maar denk erom: Hou Het Overzichtelijk !

Conversie Optimalisatie verzending

WEBSHOP OPTIMALISATIE: Levering

PROBLEMEN MET LEVERTERMIJN

Heb je door een bepaalde omstandigheid of omstandigheden, niet de mogelijkheid om je aan de beloftes die je maakt op je website te voldoen, informeer je klanten daar dan ook van! Denk niet, ik ga het wel zo laten en ze zullen wel bellen of mailen als ze ongeduldig worden. Nee, je moet dit voor zijn! Je gaat je klanten hiervoor een mail sturen en duidelijk uitleggen wat het probleem is en wat je eraan kan doen.

Hierdoor geef je extra vertrouwen aan je klanten en worden ze minder gefrustreerd. Jij kan er ook niet aan doen dat de voorraad op is bij je leverancier? Dat er stakingen zijn bij DHL of PostNL ? Of dat door corona alles vertraagd is?

WEBSHOP OPTIMALISATIE: Retouren

Retourzending

Niet het meeste leuke deel voor jouw webshop maar het gebeurt nu eenmaal, en zeker ook online en zeker ook frequenter in verschillende niches zoals bv kleding MAAR klanten willen ook weten hoe ze een product/bestellingen kunnen retouren.

De eerste vraag die ze hun stellen is, kost dit me geld? Jij moet dit dus zo duidelijk mogelijk melden dat je bv “Gratis Retourneren binnen de 14 dagen” hanteert. En dit nog het liefst op je product-pagina.

Als je een winstgevend en scorend retourbeleid wil hebben dan raden we je sterk aan om een gratis retourpolicy te hanteren. Hierdoor zijn je klanten gerust gesteld en kunnen ze makkelijk hun bestelling retourneren naar jou.

Wat voor je webshop bezoekers ook belangrijk is, is de retourtermijn. Hoe lang is deze? Wat ga je hiervoor hanteren? Wettelijk gezien ben je verplicht om op een webshop 14-dagen retourbeleid te hanteren. Dit is dus de minimum. Het is wel een wijsheid om dit op 30 dagen te plaatsen. 

WEBSHOP OPTIMALISATIE: Levering

TRACKING

Wist je dat Online Shoppers vaak ongeduldig zijn? Ik denk dat je dat wel wist toch? Daarom moet alles ook zo snel gaan en vinden ze het super om de tracking pagina te bekijken om te weten wanneer hun bestelling nu binnenkomt. Als je op webshops zoals Aliexpress of Shein reeds bestellingen geplaatst hebt, dan ken je het gevoel wel van 14 dagen te mogen wachten om telkens maar je pakketje net iets dichter te zien komen.

Voorzie dus een tracking-pagina op je website! Stuur je klanten een mail met daarin de tracking-code als je die hebt of stuur ze een update. Dit gebeurt natuurlijk allemaal automatisch en daarbij kunnen we je natuurlijk helpen!

CONVERSIE OPTIMALISATIE

PROCES TER VERBETERING VAN JE OMZET

We bestuderen het gedrag van webshop bezoekers. Waarom kopen ze en vooral waarom kopen ze niet? Wat werkt wel en wat werkt niet? Dit kunnen we bereiken door hun gedrag te analyseren en dit in de loop te nemen. Welke pagina’s gaan ze het vaakst weg? Klikken ze op bepaalde knoppen meer dan op andere knoppen ? 

Waarom gaan mensen hun winkelmandje verlaten? 

Waarom koopt geen enkele bezoeker wat voor me?

Heel dit proces heet Conversie Optimalisatie en dit bekijken we samen in meerdere blog artikelen!