conversie optimalisatie

Drop-Off van winkelmandje naar echt bestellen: hoe verminder je dit ?

Je hebt dus bezoekers op je webshop! Mooi is dat toch?! En je kan ook zien dat bezoekers ook enkele producten toevoegen in hun winkelmandje… Dat gaat helemaal goed denk je! Maar terwijl je dit aan het bekijken bent, dan zie je maar enkele bestellingen…..Waarom dan?!

Hier kan je op inspelen, er zijn namelijk een aantal redenen hiervoor….die lees je hieronder verder

WEBSHOP OPTIMALISATIE: Winkelmandje

LOCATIE VAN HET WINKELMANDJE

Eerst en vooral, locatie, locatie,locatie! Dat klinkt bekend vanuit de immo-wereld toch?! Wat bezoekers natuurlijk prettig vinden, is dat ze hun winkelmandje snel kunnen terugvinden! De standaard locatie is rechtsbovenaan dus daar hoort het ook te staan!

Hierbij speelt ook een rol naar hoe zichtbaar is het icoon hiervan ? Is dit duidelijk zichtbaar ? Bekijk het zelf eens, ook op je mobiel! En vraag misschien eens aan een familielid of vriend om dit eens te bekijken! (dat laatste helpt echt hoor, want wij kennen onze webshop natuurlijk door en door!)

WEBSHOP OPTIMALISATIE: GUEST CHECK-OUT

INLOGGEN OF AANMELDEN

Het klinkt leuk en handig, inloggen en aanmelden, zo kan je je bestellingsgeschiedenis bekijken. Zo denken we aan grote webshops zoals bol.com of zalando.com . Deze giganten hebben dit namelijk allemaal, waarom wij dus niet? 

Daar is het dus, weer een struikelblok voor je bezoeker, daar heeft hij of zij nu net geen zin in. Want deze wil nu snel bestellen en er klaar mee zijn…. Jammer voor je, maar deze bezoeker is geen klant geworden en dus weg!

Als je accounts wil hebben dan is het een grote tip om zeker ook guest-checkout toe te laten! Hierdoor krijgen de bezoekers dus zelf de keuze om dit te doen of niet!

WEBSHOP OPTIMALISATIE: ONVOORZIENE KOSTEN

VERZENDINGSKOSTEN EN VERZENDTERMIJN

We kennen dat allemaal wel, dan kom je op een webshop via google of een advertentie en je voegt wat toe in je winkelmandje… Dan kom je erachter dat je nog €7 verzendingskosten moet betalen?! Daar zat ik niet op te wachten? 

Als bezoeker en dus als potentiele klant wil je dit van te voren weten. Zorg er dus voor dat op je productpagina de verzendingskosten duidelijk aangegeven zijn! Ook de levertermijn is belangrijk, als je vandaag bestellen, morgen leveren hanteert, zorg dan ervoor dat bezoekers dit duidelijk zien en te weten komen. Niet dat ze erachter moeten zoeken naar je “verzendbeleidspagina” want deze is gewoon te moeilijk voor bezoekers. Bezoekers moeten dit kunnen zien binnen de 3 seconden!

Vraag het maar na aan een familielid of vriend om zo snel mogelijk deze info te kunnen geven vanaf je webshop….

webshop optimalisatie
WEBSHOP OPTIMALISATIE: BESTELPROCES

KORTE CHECKOUT

Nog iets vervelends voor bezoekers, een langdurige checkout procedure! Nog een vinkje hier en daar, nog wat invullen daar…. Heel irritant! Elke pagina, elke stap, elke klik die er moet gebeuren is een actie. Deze actie kan een frustratie zijn voor bezoekers, online shoppen gaat namelijk over “snel snel snel” en zo moet je checkout ook zijn. 

Wat denk je zelf als je bij een kassa komt in de H&M en je merkt dat er 20man staan? Laat maar? Andere Kassa? Nog even shoppen dan maar? 

Er bestaan ook tools / apps / plugins die ervoor kunnen zorgen dat je een 1-page-checkout hebt ! Dit is dus 1 pagina waarop de bezoeker alles kan invullen!

WEBSHOP OPTIMALISATIE: BETAALMOGELIJKHEDEN

BETAALMETHODES

De trust-badges die weergeven welke betaalmethode beschikbaar zijn. Ze lijken soms “spam” of een beetje “overbodig” maar toch is het heel handig om dit expliciet te vermelden op je productpagina of toch zeker je winkelmand-pagina. Niks is zo vervelend om op een webshop te komen en te willen bestellen en dan te merken dat je bv enkel met een VISA of MASTERCARD kan betalen!

Zorg er dus voor dat deze duidelijk zichtbaar zijn!

Activeer ook alle betaalmethodes die je tot je beschikking hebt ! Zorg ervoor dat je iDEAL en BANCONTACT zeker actief hebt staan en eventueel ook PayPal ! PayPal is nog steeds 1 van de grootste en meest populaire betaalmethodes online.

webshop optimalisatie
WEBSHOP OPTIMALISATIE: KLEUREN

DE KLEUREN VAN JE KNOPPEN

Last but certainly not least, de kleuren van je knoppen zijn belangrijk! Het klinkt misschien heel raar of “stom” maar de kleur van je knop op je productpagina, je checkout knop op het winkelmand-pagina en in de checkout dienen dezelfde te zijn. Deze dienen ook op te vallen ten op zichte van je kleurenschema, heb je bv een blauwe webshop, blauwe tekst, blauwe menu etc dan kun je bv beter gaan voor een rode of groene bestel-knop dan voor een licht-blauwe knop…. Omdat dit natuurlijk meer opvalt, je wilt dat de bezoeker zijn aandacht hiernaar trekt en dit doe je dan door een opvallendere kleur erop te hangen die in contrast gaat met je andere kleuren.

Nu gaan we niet overdrijven en niet zo een “shaking” button toevoegen. Dit ziet er echt niet uit en komt onprofessioneel over. Kijk maar eens naar grote webwinkels zoals bol.com en zalando.com , die hebben dit toch ook niet? Maar wel een duidelijk bestelknop-kleur 😉